TÄVLING: SO/SM KARLSKOGA « FASTER.NU roadracing

TÄVLING: SO/SM KARLSKOGA

By Johan / July, 29, 2013 / 2 comments

2013-07-26 14.11.27

 

I helgen var det tävlingar i både Scandinavian Open (en sprintcup med dubbla korta race på samma dag) och i SM. Lördagen var SO och söndagen var SM. Det här var min debut i PRO Superbike som är högsta 1000 kubiksserien för elitförare i Sverige. Efter en olycka i vintras med en komplicerade knäskada som följd har jag inte kunnat köra fullt tidigare. Här kommer en liten sammanfattning av helgens minst sagt händelserika dagar!

JA23_ollieFoto: Ilari Bjuvander

FREDAG (Free practice 1 & 2)

Jag hade en hyfsad grundinställning på fjädringen och med så lite tid på banan tänkte jag hålla fast vid den om det inte var något som var allvarligt fel. Fokus låg på att försöka växla över från träningstempo till racetempo och få upp lite fart. Grabbarna i toppen kör sinnessjukt fort i den här klassen! Jag körde ut på begagnade däck och hittade lite flyt trots att det sladdade överallt. Var ganska nöjd med dagen trots att jag var nån sekund för långsam men med tanke på hur lite jag kunnat träna var det helt ok.

IMG_0210-3Foto: Ilari Bjuvander

LÖRDAG (Kval, race 1, race 2)

Strålande sol och sjukt varm! Rullade ut på kval med nya däck och hade grymt fäste och hela hojen kändes riktigt bra. Stegade upp lite tempo och började ladda för att lägga några snabba varv när jag plötsligt får ett framhjulssläpp från ingenstans i senare delen av Ejes kurva. PANG! Antingen träffade jag någon av (och det finns många!) asfaltsskarvarna olyckligt eller så hade jag inte fått upp tempen tillräckligt i framdäcket än. Kanske gick jag helt enkelt lite för hårt där. Mårtensson (#21) som låg precis bakom sa att det såg ut som att framdäcket inte hade tempen uppe än eftersom det kom så oväntat på ett konstigt ställe. Hur som helst så fick jag inga varvtider för att kvala in så jag fick stå längst bak i starten. Inte så roligt när det kändes som jag hade bra fart i kroppen!

Race 1 (SM/SO): Klantade mig lite i starten från min 13:e startruta men var ändå uppe på 10:e plats ut ur första kurvan. Jag var orolig att kraschen skulle satt sina spår och att jag inte skulle ha självförtroende att pressa men jag plockade två platser till på första varvet och på andra varvet satt jag nytt personbästa även fast jag körde om två stycken till och var uppe på 6:e plats! Tyvärr hade jag för lång lucka upp till nästa klunga vid det laget så jag orkade inte jaga ikapp utan drog upp en lucka till dom bakom och såg till att hålla mig på hjulen in i mål.
6:e plats = Väldigt nöjd.

grid_JA23Foto: Ilari Bjuvander

Race 2 (SO): Det här var ett superkort sprintrace på bara 6 varv så jag var nöjd med att få starta i andra led på 6:e startruta (resultat från race 1). Någon hade lyckats trampa ur kontakten till min däckvärmare till framhjulet så jag fick rulla ut på start men ett ganska kallt framdäck. Dom ska hålla ca 90 grader normalt! Gjorde en bra start men bland dom här killarna gör alla bra starter så jag var 6:a in i första kurvan men tog en placering på första varvet och hade häng på 3:an och 4:an. Framhjulet gled lite i kurvorna och det var lite svårt att få stopp i hårda inbromsningar men det blev bättre för varje kurva. Men när jag pressade för att hänga med bromsade jag på mig lite och var tvungen att ta en liten omväg genom sandfållan för att inte ta med mig killen framför av banan. Onödigt misstag av mig där jag skulle ha slappnat av lite och bara följt med några varv. Men det är baksidan av så här korta race, 6 varv hinner man inte så mycket på. Jag kom upp på banan igen men var hopplöst sist. Körde ändå ikapp och förbi sista man och kom ikapp näst sista klungan men då var det sista varvet och jag hann inte köra om dom.
11:e plats = Inte så nöjd…

IMG_0115-3Foto: Ilari Bjuvander

SÖNDAG (Kval, race 3)

Kval: Lagom till kvalet började det regna. Har inte kört något på regn i år och eftersom kvalet på lördagen också gällde inför dagens race var jag tvungen att köra bättre än den som kört långsammast i torrt på lördgen. Vilket INGEN skulle kunna göra i regn. Planen var att jobba lite på att få upp känslan och ställa in hojen för regn och bara snurra lite säkra varv ifall det blev regn på racet också. SÅ BLEV DET INTE! Redan 3:e varvet när jag vikt in i Ejes hör jag hur det börjar skrapa bakom mig och jag hinner tänka “Nej! Hoppas han inte klipper mig!” Sen smäller det bakifrån. Jävligt onödigt tyckte jag och jag var inte direkt nöjd (“lite” arg ungefär) med tanke på att kvalet inte betydde något annat än att fila på inställningar på hojen. Han visste antagligen inte det (hoppas jag!!!) och då är det helt ok. Sånt händer när man kvalar och pressar tider.

2013-07-27 11.32.36

Race 3: Tack vare mina utmärkta mekaniker Peter & Tomas och lite delar från Grevens mcdelar fick vi ihop hojen och jag kunde rulla ut på start. Eftersom det var SM var det normal racedistans på 18 varv. Det hade börjat regna igen så jag fick rulla ut på regndäck. Jag stod ju fortfarande sist eftersom tiderna från lördagen då jag inte fått några gällde. Sämsta tänkbara och ännu sämre i regn då det är vansinne att försöka bromsa om folk in i första kurvan. Det slutar med att man tar med sig halva fältet ut i sandfållan. Jag spinner hela rakan i starten och kan bara lägga mig längst bak i första kurvan och försöka. Det är en hel del stök och bök och jag tar några placeringar första varven men hojen går inte rent och växlarna hoppar i och ur som dom vill. Någonting hände när jag blev torpederad och det är bara att försöka ta sig i mål utan att riskera för mycket för sig själv och andra.
8:e plats = Jävla piss

2013-07-28 11.34.15

Tack till alla er som var och hjälpte till och hejade på! Sjukt kul att det dyker förbi så många och snackar lite skit.
Nu ska vi börja riva hojen och se vad som har hänt.

RESULTAT FINNS HÄR: RESULTATLISTOR! 

// johan

2 Responses to TÄVLING: SO/SM KARLSKOGA

  • Birgitta Prästings

    Du är bäst i alla fall!! Kram mamma

    • Johan

      Tack mamma. Säg gärna det till min bror också. Varje dag! 🙂