#35 MAGNUS GILLMARK « FASTER.NU – MG35

#35 MAGNUS GILLMARK

Förare: Magnus Gillmark

Startnummer: 35
Klass: Rookie 600
Längd: 180 cm
Vikt: 80 kg
Yrke: Ingenjör
Klubb: Falkenberg
Kontakt: MG35(a)faster.nu

MOTORCYKEL

Fabrikat: Yamaha
Modell: R6
Årsmodell: 2008

Modifieringar: MWR luftfilter, Akrapovic halvsystem, Öhlins TTX bakdämpare, Öhlins framgaffel fjädrar, HM Quickshifter, Power Commander V

Bakgrund:
Hösten 2001 tog jag mc-körkort och redan under vintern köpte jag min första sporthoj. Jag hittade snabbt ett gäng med likasinnade killar som gillade att köra sporthoj och gärna fort. Provade på bankörning under min första säsong med hoj och fastnade direkt. De nästkommande åren blev det mer och mer bankörning och minde och mindre gatkörning. 2004 tog jag min tävlingslicens och redan under hösten gjorde jag min roadracing premiär i ett 6-timmars långlopp som extra förare i ett team som var en man kort. Till 2005 beslutades det att helt satsa på roadracing och gatåkningen var ett minne blot.

2005 och 2006 kördes det så mycket tävlingar och träningar i Rookie 600 som jag hade tid och pengar till. Resultatet var varierande från att vinna den första tävlingen 2005 till att krascha ut hårt sista tävlingen 2006.

2007 ägnades mest åt att läka ihop kropp och plånbok och jag körde endast 1 tävling. På samma bana som min stora krasch, mest för att övervinna rädslan och respekten som satte sig i bakhuvudet.

2008 såldes racehojen och jag körde ett par långlopp med ett par racingkompisar.

2009 och 2010 kördes det långlopp med en 3:e plats som bästa resultat.

2011 kände jag att det var dags att köra sprint race igen och jag kom över en fin CBR1000RR som användes i Rookie 1000 under 2011 och 2012. Då min hoj hade 20-30 hk mindre än de flesta motståndares hojar så var det efter 2 säsonger dags för en ny hoj och suget efter att köra 600cc var större än att fortsätta med 1000cc så en Yamaha R6 2008 köptes för att byggas om från gathoj till racehoj.

Intressen:
Då roadracingen tar all den fritid man har så är det svårt att hinna med andra intressen. Vinterhalvåret ängnas mest åt att planera nästkommande säsong och träna upp kroppen på gymmet. Annars åker jag gärna skidor, men till skillnad från Johan håller jag mig helst i pisten och gärna i snowparken.

Målsättning 2016
Målsättningen är att fortsätta att utvecklas och att köra säkrare och fortare än tidigare säsong. Till säsongen ahr jag dessutom lagt många timmar på gymmet vilket jag hoppas skall hjälpa mig att prestera bättre så det är dags att spänna bågen högt och placeringsmässigt skall jag vara topp 5 i samtliga tävlingar jag ställer upp i och om farten finns skall jag ansöka om ett ”Wild-card” till Superstock 600 redan under säsongen.

Facit: TBA

Målsättning 2015
Att fortsätta att utvecklas och bli snabbare än tidigare säsong. Resultatmässigt är målsättningen att ta minst 8 poäng i samtliga tävlingar som jag ställer upp i och att efter säsongen klassa upp sig till Superstock 600. Varför just 8 poäng tänker ni? Jo det krävs minst 8 poäng/tävling i snitt för att kunna bli uppklassad (8 poäng får man för en 8.e plats). I totalställningen är en topp 10 placering mitt mål.

Facit: På de flesta banor så körde jag på personbästa tider, men undantag av 1 tävlingshelg där inget funkade. Som tur var räddades jag av vädret och lyckades köra in på en 4:e plats i ihållande regn. Med 3 st topp 8 placeringar och 3 st topp 11 placeringar hamnade jag på en 13:e plats endast 2 st ynka poäng från topp 10.

Målsättning 2014
Att sätta nya personbästa på samtliga tävlingar och placera mig inom topp 10 då jag har fått en säsong med 600cc i blodet.

Facit: Jag putsade mina PB på 2 banor och var väldigt nära på de resterande. Resultatmässigt ett mycket bättre år förutom en tävling där jag hade lite maskinella besvär som gjorde att jag inte nådde mina mål. För övrigt blev det två 5:e platser och en 7:e plats och en 19:e plats i totalställningen.

Målsättning 2013
Målsättningen är att köra lika fort som jag gjort med 1000cc tidigare säsonger och att köra minst hälften av tävlingarna och att placera sig topp 15 i samtliga tävlingar. Ett lätt mål kan tyckas men då det är första säsongen på 600 cc så vet jag riktigt var jag står och konkurrensen i klassen har blivit mycket hårdare sedan sista jag körde.

Facit: Det visade sig att det är en ganska stor skillnad at köra en hoj som saknar 40-50 hästkrafter och att omställningen var större än jag trodde att den skulle vara. Resultatmässigt blev det som bäst en 5:e plats i regn och i övriga tävlingar låg jag mellan plats 11 och 14 och en 21:a plats i totalställningen.