Racerapport Anderstorp 2016 « FASTER.NU – MG35

Racerapport Anderstorp 2016

By Magnus / May, 15, 2016 / 0 comments

Då var det äntligen premiär på Anderstorp Raceway i djupaste Småland. Det var nu man skulle få ett kvitto på om man har skött sin träning under vintern och hur man står sig jämfört med övriga piloter i Rookie 600 fältet. Helgen till ära så delar jag box med #111 Denny Oscarsson i Superbike och hans far och mekaniker Tony.
Jag hade kört ett par träningar på banan tidigare, men jag har ju inte som vissa förare varit iväg utomlands en, två eller flera gånger under vintern/våren.

Fredag, Träning:
5 träningspass är det enligt tidschemat. Dock här det inte bara 600cc hojar som brukligt på fredagsträningen utan de har delat upp förarna i Speedster med Rookie 600 och Rookie 1000. Eftersom Anderstorp både är lång och bred så borde det inte något större bekymmer. Lägger på ett set begagnade Bridgeston däck som jag har beslutat mig för att prova till skillnad från de Pirelli däck jag körde på tidigare träningsdagarna. Kommer ganska snabbt mer och nosar på personbästa tiderna från förra årets tävlingar. I slutet av det 4:e passet får jag ett ganska rejält släpp bak i Karusellen och åker in i depån och beslutar mig för att hoppa över det sista passet. Istället börjar jag förbereda hojen för morgondagens kval och inser snabbt att alla mina nya däck har blivit kvar i Göteborg. Så det är bara att sätta sig i bilen och åka och hämta dem…

Lördag, Kval :
Dags för första kvalet. Nya däck hade monterats och nu var det bara att åka ut och prestera. Jag brukar oftast sätta mina snabbaste varv på slutet av varje pass, men jobbar mycket på att redan första varvet köra fort så att man inte tappar för mycket när det kommer till race.
Går ut och försöker köra så fort det bara går och tiderna kryper snabbt ner under personbästa. Ligger stabilt på tider under mitt gamla PB varv efter varv tills kvalet rödflaggas då en medtävlande har vurpat ut å flygrakan. Åker in i depån och känner att det finns lite till att putsa på när vi får åka ut igen. Kommer fram till depåboxen och där möter Denny mig och säger att jag ligger 2:a!! Minuterna går och efter ca 5-6 minuter vinkar det och avbryter kvalet. Ojoj! 2:a i årets första kval och totalt har jag putsat fjolårstiden med över 0,5 sekunder. Inte alls illa.

Lördag, Race:
Lagom till lunchen dyker hela busslasten med Midrocare och kunder upp i depån och vi äter en gemensam lunch i matsalen på motorbanan.
Vi går igenom dagens aktiviteter innan det är dags för dem att gå upp på läktarna och heja fram mig på dagens race.
Då jag är ovan att starta från första led så diskuterar jag det hela med Denny och Tony. De säger att det är bara att ta det lugnt och fokusera på sitt eget race och inte bry sig om vad som händer längre bak i fältet.

Åker ut på Warm Up varvet och hittar min startruta ganska lätt. Det är helt klar mycket enklare att hitta 1:a startled än 5-6…
Provstarten går bra och jag laddar på så att jag skall veta när det är dags att bromsa så att man får en bra in och utgång ut på den 1 km långa flygrakan. När väl starten går kommer jag iväg bra och jag är 3-4 in i första svängen. Gasar på ut på flygrakan och nu gäller det att bromsa tillräckligt sent för att inte släppa någon förbi sig, men inte så sent att man inte klarar att ta kurvan. Håller min plats och ligger 4:a. Tampas hela racet och är uppe på en 3:e plats som bäst, men faller tillbaka lite och kör i mål som 5:a. Är ca 3 sekunder från en pallplats, men jag har putsat mitt PB 7 tiondelar från kvalet. Så jag är helt klart nöjd och hade ett roligt race med lite kamp om placeringarna och ett bra häng på förarna framför.

Söndag, Kval:
Ny dag och nytt kval inför söndagens avslutande race. Då de flesta står på kö för att komma ut först på kvalet avvaktar jag lite för att få lite fria varv på banan. Åker ut och laddar på redan på utvarvet så att man sätter tempot från början. Kommer ganska omgående ner på gårdagens tider och ligger stabilt under dessa de sista varven av kvalet och lyckas prestera en tid som räcker till en 3:e plats på startgridden. Och denna gången får vi köra hela kvalet så det är inte någon slump att jag åter igen står i första ledet. Putsar bort ytterligare 7 tiondelar på mitt PB och kommer på rätt sida om 1.42 sträcket.

Söndag, Race:
Känner mig lugnare inför starten denna gången då jag fått känna på det under gårdagen. Handen på hjärtat så är det bra mycket enklare att starta i första led och inte behöva ta hänsyn till några förare framför sig när man skall bromsa in i första svängen.
Kommer även denna gången iväg bra från startplattan och ser i önonvrån att föraren innanför mig får upp hojen på bakhjulet och därmed är han borta ur inbromsningsstriden in i första sväng. Är jämsides med han som startade som 2:a och håller i gasen lite längre än honom och bromsar sist in i första sväng och lägger ner hojen. Jag är först! Jag leder!! Lyckan och placeringen blir kortvarig då tjejen som startat på 5:e plats kommer fort på yttern och jag är 2:a ut på flygrakan.

Jag ligger och fightas mellan 2:a och 5:a hela racet. Blir omkörd och lyckas bita tillbaka och har en härlig fight i topp-klungan. Jag ligger 4:a ut på näst sista varvet med häng på 3:an och 2:an. 1:an har dragit iväg och har en ganska stor lucka, men det finns definitivt chans på en pallplats. I slutet av varvet kommer vi ikapp en varvning och jag hinner tänka att om 3.an hinner om så MÅSTE jag också hinna om innan svängen för att inte tappa för mycket mark och kunna ha en chans på sista varvet. Så jag håller i så mycket det går och märker att hon som ligger före inte tycker att hon hinner om så jag bromsar så sent det bara går och jag kan precis klämma mig före både henne och varvningen. Gött!! Uppe på 3:a platsen!!

Jag tror att vi åker ut på sista varvet, men är inte helt säker utan jag försöker bara fokusera på att bromsa sent och ha bra fart med mig genom kurvorna. Jag börjar veva in 2:an lite under varvet, men är inte tillräckligt nära för att göra ett riktigt försök att köra om och istället kommer hon jag körde om varvet innan som ett skott på yttern i näst sista svängen och lägger sig på innern om mig ut på start/mål rakan och jag blir 4:a. Nej!!! 4:a är ju en väldigt tråkig placering och det känns riktigt bittert att vara så nära pallen, men ändå inte vara där. Det blir ju inte bättre när jag är ynka 0,7 sekunder efter 2:an i racet.

Men när man summerar helgen så kan jag inte vara annat än nöjd. Jag har nästan kört 3 sekunder snabbare än förra året och jag har kunnat hänga med i toppen av fältet.
Så när man har packat ihop alla grejerna så har man ett stort leende på läpparna helavägen hem.
Nu gäller det bara att konservera formen till nästa tävling.

//MG35

Leave a Reply

Post Comment